قلعه پشتو ، پشتو کانی را به منظور شما عزیزان و کاربران محترم مجله دلگرم قرار داده ایم , با مجله دلگرم همراه باشید.

معرفی قلعه پشتو

كي از باارزش ترين و جالب ترين آثار تاريخي بخش هوراند از شـهرستان اهر، قلعه پشتو يا پشتاب هست كه بر بلندترين كوه بين روستاهاي پشتاب و كوجان قرار گرفته است.


روستاي پشتاب درون 12 كيلومتري غرب هوراند و 50 كيلومتري اهر واقع شده است.قلعه پشتو درون كوهستان بسيار بلند بـه ارتفاع بيش از 3000 متر بنا شده است.

یکی ازباارزش ترین و جالب ترین آثار تاریخی بخش هوراند از توابع شـهرستان اهر درون استان آذربایجان شرقی، قلعه پشتاب (پیشتو، پشتو و پیشتاب هم نامـیده شده) مـی باشد کـه یکی از دژهای کهن ایران است.

روستای پشتو درون 12 کیلومتری غرب هوراند و 50 کیلومتری اهر و قلعه پشتو درون یک کیلومتری شمال غربی آن واقع شده و آثاری از تمدنـهای اشکانی و ساسانی و قرون مـیانـه اسلامـی درون آن یـافت شده است.

حصارهاي آن بسيار مرتفع و صخره اي هست و دورتا دورش را پرتگاههاي عميق احاطه كرده است. پشتو کانی تنـها راه ورودي بـه قلعه معبري هست از سمت شمال با 220 پله سنگي.


در ساخت ديوارهاي قلعه از سنگهاي لاشـه اي، ملات گل رس، ساروج و تعدادي آجر استفاده شده است.

آثار بدست آمده از درون قلعه كه سفالهاي بدون نقش و نگار قديمي است، نشان مي دهد كه اين قلعه درون اوايل تسلط اسلام بر منطقه ارسباران و قره داغ ساخته شده است. پشتو کانی ازاين قلعه كه شبيه قلعه بابك و شايد همزمان با آن بوده هست به هنگام نبرد با اعراب حاكم بر منطقه استفاده نظامي مي شده است.

ثار بـه دست آمده از درون قلعه کـه سفالهای بدون نقش و نگار قدیمـی است، نشان مـی دهد کـه این قلعه درون اوایل ورود اسلام بر منطقه ارسباران و قره داغ ساخته شده است.

قلعه پشتو بر روی بلندترین کوه بین روستاهای پشتاب و کوجان بـه نام " هشته سر " ( هشت سر) بـه ارتفاع سه هزار متر بنا شده هست و حصارهای آن بسیـار مرتفع و صخره ای بوده و دور که تا دورش را پرتگاههای عمـیق احاطه کرده است.

تنـها راه ورودی بـه قلعه معبری هست از سمت شمال با 220 پله سنگی و در سه سمت دیگر آن پرتگاههای مخوفی دیده مـیشود کـه قلعه را نفوذ ناپذیر ساخته است. از محل این دژ قلعه قهقهه و دره رود قره سو کـه از پای آن مـیگذرد، دیده مـیشود.

دژهای منطقه ارسباران از یکدیگر قابل رویت هستند و احتمالا این دژها درون ادواری و از جمله دوره بابک خرمدین کـه به احتمال قوی درون تصرف آنـها بوده است، بـه واسطه علایم آتشـهای شبانـه با همدیگر ارتباط پیدا مـید.

در ساخت دیوارهای قلعه پشتو از سنگهای لاشـه ای، ملات گل رس، ساروج و تعدادی آجر استفاده شده است. از این قلعه کـه شبیـه قلعه بابک و شاید همزمان با آن بوده هست به هنگام نبرد با اعراب حاکم بر منطقه، استفاده نظامـی مـی شده است. این قلعه دارای آب انبارهای متعددی هست که بیشتر آنـها درون سمت شمال و درون صخرهها کنده کاری شده است.

این قلعه درون زمان کاربری از امنیت بالایی برخوردار بوده چون بـه غیر از پلکان، صعود از دیگر نقاط قلعه امکانپذیر نیست. موقعیت ممتاز جغرافیـایی و آثار معماری باقی مانده درون آن نشان از اهمـیت درون دوران کاربری اش دارد. درون مورد سفالینـه های یـافت شده درون قلعه پشتو مـی توان گفت،

پراکندگی سفالینـه های هزاره اول قبل از مـیلاد درون این قلعه کمتر از آثار دوران اشکانی و ساسانی و قرون مـیانـه اسلامـی است. سفالینـه های اشکانی و ساسانی این قلعه عمدتا دارای خمـیره نخودی و قرمز و تزییناتی با کندهکاری هندسی است

و سفالینـههای قرون مـیانـه اسلامـی درون دو نوع ساده و لعابدار با خمـیرمایـه مواد کانی است. قلعه پشتو (پشتاب) از شمال بـه ارتفاعات محلی "یغیلی داغلار" مـی رسد و روستاهای" چین ناب" و "کوجان "در جنوب و غرب آن قرار گرفته اند. این قلعه درون آذرماه سال 1387 درون فهرست آثار ملی ثبت شد.

گردآوری: پشتو کانی مجله اینترنتی دلگرم





[قلعه پشتو با ارزش ترین آثار تاریخی شـهرستان اهر پشتو کانی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 05 Jul 2018 03:19:00 +0000